THE INTEGRATION OF TECHNOLOGY, ENTREPRENEURSHIP, AND ACCOUNTING: PILLARS OF SUSTAINABLE BUSINESS FOR GENERATION Z

Authors

  • Ghulam Komari IAIN KEDIRI
  • Churin Oktavia Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Islamiati Hidayah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/al-muhasib.v4i2.2002

Keywords:

generation Z, entrepreneurship, technology, accounting, sustainable business, Islamic philanthropy

Abstract

Abstract: This article analyzes the potential of Generation Z in technology-based entrepreneurship. With high digital skills and interest in social issues, this generation has great potential. However, challenges such as capital access and tight competition must be overcome. Integration of technology, entrepreneurship, and accounting is the key to success. This study highlights the importance of the role of education, environment, and philanthropy in supporting the growth of young generation entrepreneurship. The concept of Islamic Philanthropy is proposed as a foundation for sustainable businesses that do not only pursue profit, but also provide social benefits.

Abstrak: Artikel ini menganalisis potensi Generasi Z dalam bidang entrepreneurship berbasis teknologi. Dengan keterampilan digital yang tinggi dan ketertarikan terhadap isu-isu sosial, generasi ini memiliki potensi yang besar. Namun, tantangan seperti akses modal dan persaingan yang ketat perlu diatasi. Integrasi teknologi, kewirausahaan, dan akuntansi adalah kunci keberhasilan. Studi ini menyoroti pentingnya peran pendidikan, lingkungan, dan filantropi dalam mendukung pertumbuhan kewirausahaan generasi muda. Konsep Filantropi Islam diusulkan sebagai landasan untuk bisnis berkelanjutan yang tidak hanya mengejar keuntungan, tetapi juga memberikan manfaat sosial.

References

Arta, A., Faizal, M. A., & Asiyah, B. N. (2023). The Role of Edupreneurship in Gen Z in Shaping Independent and Creative Young Generation. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah dan Bisnis, 6(2).

Cut Risya Varlita dkk. 2024. Ecopreneurship. Kota Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Haris, I. (2020). Mengembangkan Pola Pikir Kewirausahaan Milenial Indonesia: Mendengarkan Apa Kata Para Ahli. Journal of Islamic Business Management Studies (JIBMS), 1(1).

Hartatik dkk. 2023. Tren Technopreneurship. Kota Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Janah, U. R., Humaidi, M., & IRKH, M. (2021). Filantropi Pada Masyarakat Multikultural. Repository. Iainponorogo. Ac. Id.

Khudzaifah Dimyati, S. H., Setiaji, B., & Kelik Wardiono, S. H. (2023). Hukum dan lembaga Filantropi: Tawaran Konsep Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Berbasis Profetik (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Moeljono, M., Pramtamanti, E. D., Januarta, G., & Slahanti, M. (2024). Peningkatan Pemahaman Ekonomi Kreatif Pada Generasi Z di Kota Semarang. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 5(1).

Poerwanto, G. H., Kristia, K., & Pranatasari, F. D. (2019). Praktik Model Bisnis Berkelanjutan pada Komunitas UMKM di Yogyakarta. EXERO: Journal of Research in Business and Economics, 2(2).

Radianto, A. J. V., Kilay, T. N., Saija, C., Renleeuw, M. D., & Christine, T. N. (2023). Membangun Jiwa Kewirausahaan Bagi Generasi Muda (Gen Z) Dengan Pemanfaatan Sosial Media Pada Era Digitalisasi. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 4(2).

Rahmat Aji Nuryakin. 2024. Ekonomi Mikro Lanjutan. Kota Batam: Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.

Ricka, B. (2022). Generasi Z dan Kewirausahaan. Bina Nusantara University.

Sukeni, K., & Anggul, G. (2023). Peran Generasi Z Dalam Mendukung Sustainable Development Goals Melalui Pengembangan Ekonomi Hijau Menuju Indonesia Emas 2045. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar (PILAR), 3.

Tinjung Desy Nursanti dkk. 2024. Entrepreneurship. Kota Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia

Downloads

Published

2025-02-01

How to Cite

Komari, G., Churin Oktavia, & Islamiati Hidayah. (2025). THE INTEGRATION OF TECHNOLOGY, ENTREPRENEURSHIP, AND ACCOUNTING: PILLARS OF SUSTAINABLE BUSINESS FOR GENERATION Z. Al-Muhasib: Journal of Islamic Accounting and Finance, 4(2), 99–110. https://doi.org/10.30762/al-muhasib.v4i2.2002

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.