Strategi Pengendalian Biaya Produksi: Analisis Perlakuan Akuntansi Produk Cacat di Usaha Kerajinan Terbang Bani Syafi’i
Keywords:
Defective Products, Crafts, Accounting Treatment, Production Cost ControlAbstract
This research was motivated by the production of defective products at the Bani Syafi'i Flying Craft Business, which did not meet quality standards, resulting in the product being unfit for sale. The aim of this research is to understand how defective products are treated in accounting and their impact on the cost of production. This research method is descriptive quantitative analysis with data collection through interviews and observations, using primary and secondary data. It is hoped that the results of this research will provide insight into better management of defective products and a deeper understanding of how defective products can affect overall production costs.
References
Aidhi, A. Al, Harahap, M. A. K., Rukmana, A. Y., Palembang, S. P., & Bakri, A. A. (2023). Peningkatan Daya Saing Ekonomi melalui peranan Inovasi. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(02), 118–134. https://doi.org/10.58812/jmws.v2i02.229
Alfie Oktavia. (2021). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Menggunakan Pendekatan Statistical Quality Control (SQC) di PT. Samcon. Industri Inovatif : Jurnal Teknik Industri, 11(2), 106–113. https://doi.org/10.36040/industri.v11i2.3666
Anifanindi, P., & Irwati, D. (2022). Pengendalian Kualitas pada Produksi Cable Protector : Studi Kasus PT Schlemmer Automotive Indonesia. Prosiding SAINTEK: Sains Dan Teknologi, 1(1), 636–642.
Anom Pancawati, N. L. P. (2022). Total Quality Management Dan Biaya Mutu: Meningkatkan Daya Saing Melalui Kualitas Produk. Ganaya : Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 5(2), 185–194. https://doi.org/10.37329/ganaya.v5i2.1674
Astuti, N., Oktariansyah, O., & Puspita, S. (2021). Analisis Perencanaan dan Pengendalian Biaya Proyek Pada CV. Indo Truss Perdana Prabumulih. Jurnal Media Akuntansi (Mediasi), 4(1), 80–96. https://doi.org/10.31851/jmediasi.v4i1.7269
Dennisa, E. A., Santoso, S. B., & Manajemen, J. (2016). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, dan Citra Merek terhadap Loyalitas Pelanggan melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening (Studi pada Klinik Kecantikan Cosmedic Semarang). Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1–13. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr
Efisiensi, M., Olahan, P., & Chosyle, C. V. (2023). Rekomendasi Pengembangan Optimalisasi Akuntansi dan Pengelolaan Keuangan untuk. 4(1), 44–54.
Fadhillah, J., & Daulay, A. N. (2023). Analisis Optimalisasi Model Sistem Akuntansi Biaya Bahan Baku Untuk. Joses: Journal of Sharia Economics Scholar, 1(2), 25–32.
Herlina, E., Prabowo, F. H. E., & Nuraida, D. (2021). Analisis Pengendalian Mutu Dalam Meningkatkan Proses Produksi. Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 11(2), 173. https://doi.org/10.12928/fokus.v11i2.4263
Intan Rurieta, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan PDAM Tirta Marta Yogyakarta. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(1), 40–49. https://doi.org/10.36418/jiss.v2i1.146
Islamiyani, A., Aspiranti, T., & Cyntiawati, C. (2022). Analisis Pengendalian Kualitas Produk dengan Menggunakan Metode Statistical Quality Control (Sqc) untuk Mengurangi Produk Cacat. Bandung Conference Series: Business and Management, 2(2), 964–976. https://doi.org/10.29313/bcsbm.v2i2.3301
Masrofah, I., & Firdaus, H. (2018). Analisis Cacat Produk Baju Muslim Di Pd. Yarico Collection Menggunakan Metode Failure Mode And Effect Analysis. Jurnal Media Teknik Dan Sistem Industri, 2(2), 43. https://doi.org/10.35194/jmtsi.v2i2.404
Mawarni, R. (2021). Penerapan Digital Banking Bank Syariah Sebagai Upaya Customer Retantion Pada Masa Covid-19. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 9(2), 39–54. https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v9i2.233
Pomantow, L. P., Tinangon, J. J., & Runtu, T. (2021). Perhitungan Harga Pokok Produksi Dengan Menggunakan Metode Full Costing Pada RM. Ayam Goreng Krispy Dahar. Jurnal EMBA, 9(3), 843–852.
Purnomo, E. H., & Rambe, I. M. (2021). Implementasi Dokumen Mutu untuk Penurunan Cacat Produksi Sambal Andaliman dalam Botol. Jurnal Mutu Pangan : Indonesian Journal of Food Quality, 8(1), 17–24. https://doi.org/10.29244/jmpi.2021.8.1.17
Putri, E. A., Tajriani, A., Syifa, A., Nurrachmawati, N., Rivai, A. A., & Amri, A. (2022). Penerapan fungsi MSDM untuk mengembangkan produktivitas kerja karyawan di lingkungan perusahaan Unilever Indonesia. Insight Management Journal, 2(3), 81–90. https://doi.org/10.47065/imj.v2i3.156
Triwuni, Z., & Nugroho, Y. A. (2023). Upaya Pengurangan Produk Cacat Pada Air Dalam Kemasan Cup 250 Ml Di Pt Duta Putra Lexindo (Bolesa) Menggunakan Metode Lean Six Sigma. Jurnal TRINISTIK: Jurnal Teknik Industri, Bisnis Digital, Dan Teknik Logistik, 2(1), 16–20. https://doi.org/10.20895/trinistik.v2i1.665